Na starych fotografiach przedstawiających narciarzy zwracają uwagę rozmiary nart. Dawniej deski zjazdowe musiały być wyższe od narciarzy, a ich długość dochodziła nawet do dwóch metrów. Technika zjazdu wymagała dużych umiejętności balansowania ciałem, a sam zjazd polegał na ześlizgiwaniu na krawędziach nart w prostych zakosach. Rewolucja narciarska okazałą się nieuchronna, gdy na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych wielką popularnością zaczęła cieszyć się deska snowboardowa i zaczęła zagrażać tradycyjnym zjazdówkom. Dwie deski zamiast jednej zostały uratowane dzięki nowej, carvingowej technice zjazdu. Nazwa “carving” pochodzi od angielskiego “carve” (wycinać), a zmiana polegała na tym, by zamiast ześlizgiwania się narciarz mógł skręcać na krawędziach nart. Ta technika znana była jeszcze w epoce klasycznych zjazdówek, jednak wymagała specjalnych umiejętności i okazywała się zbyt trudna dla większości amatorów białego szaleństwa. Przełom przyniosła innowacyjna konstrukcja nart, po raz pierwszy zaprezentowana przez inżynierów ze słoweńskiej firmy Elan.
Narty wcięte w talii skręcają dużo zgrabniej
Konstrukcja nart carvingowych, w przeciwieństwie do prostych nart tradycyjnych, opiera się na wyraźnym zwężeniu linii nart wobec ich szerokości w dziobach i piętkach. Taką konstrukcję nazywa się taliowaniem. Od głębokości taliowania zależy promień skrętu narty, najważniejszy parametr dla użytkownika nart. Promień skrętu to promień okręgu, w który wpisuje się krzywizna nart, może on wynosić od kilkunastu do ponad trzydziestu metrów. Im mniejszy promień skrętu, tym bezpieczniejsza i bardziej spokojna jazda. Początkujący narciarz, nie szukający na stoku ekstremalnych doznań, powinien zaopatrzyć się w deski o możliwie niewielkich parametrach (12-15 m). Bardzo duży wybór nart o zróżnicowanym promieniu skrętu można znaleźć w sklepie SnowSport.pl. Warto pamiętać że większa zwrotność mocno taliowanych nart jest okupiona mniejszą kontrolą przy rozwijaniu dużych prędkości. Dlatego należy wykorzystywać je do jazdy w głębokich skrętach, na całej szerokości stoku. Dzięki swoim właściwościom narty zjazdowe, carvingowe są także wyraźnie krótsze od swoich klasycznych poprzedniczek, co również ułatwia panowanie nad torem jazdy. Przyjmuje się, że właściwie dobrane narty powinny sięgać mniej więcej do obojczyków narciarza.
Konkurencji nie widać (chyba że chodzi o konkurencje sportowe)
Obecnie firmy produkujące narty produkują niemal wyłącznie narty carvingowe, jako bardziej uniwersalne i przyjazne początkującym narciarzom. Na przykład prawie 300 modeli nart zjazdowych oferowanych w sklepie SnowSport różni się od siebie przeznaczeniem do odpowiedniego stylu jazdy i różnych warunków, szczegółami rozwiązań technicznych czy technologią wykonania, ale każdy z nich to narty taliowane, czyli carvingowe. Niewątpliwie najważniejszym skutkiem carvingowej rewolucji jest upowszechnienie się narciarstwa jako sportu masowego. Narty taliowane opanowały także wszystkie konkurencje profesjonalnego narciarstwa alpejskiego.