Firma to jednocześnie strategia działania, która łączy ze sobą sposób funkcjonowania i zarabiania, marketing, kulturę i politykę firmy. Kiedy marzymy o dużej korporacji to bardzo ważne, aby mieć świadomość, jakie elementy składowe są potrzebne do zbudowania firmy. Polityka każdego dobrze prosperującego przedsiębiorstwa musi być jednokierunkowa, ale wieloaspektowa. Rynek jest coraz trudniejszy, dlatego tym bardziej trudno jest znaleźć niszę i jeszcze trudniej mieć na nią monopol. Dlatego firma musi mieć kilka filarów to oznacza, że warto w polityce naszej działalności uwzględnić na przykład liczbę naszych kontrahentów. Ważne, aby nie opierać całego źródła zarobkowego na jednym kliencie. Zlecenia powinniśmy otrzymywać od niezależnych od siebie osób fizycznych czy prywatnych.
Polityka firmy to przede wszystkim kultura firmy – dlaczego?
Na politykę firmy ogromny wpływ ma kultura firmy, tak na prawdę obie te wartości przenikają się i oddziaływują na siebie. Kultura firmy jest tak ważna, ponieważ żyjemy w czasach natłoku informacyjnego, szumu, dezorientacji i chaosu.
Nasza firma najlepiej powinna budować swoją politykę na zasadzie łagodnej sprzedaży, ponieważ agresywność odpycha. Kultura firmy powinna być widoczna po zadowoleniu pracowników, którzy są wizytówką firmy. Na kulturę firmy składa się nawet taki drobiazg jak parking przed siedzibą firmy, jeśli jest tylko miejscem parkingowym dla szefa i w dodatku wisi tam tabliczka informacyjna o tym, to to również świadczy o panujących zasadach, czyli kulturze naszej firmy. Polityka naszego biznesu to wszystkie składowe zaczynając od architektury kończąc na profesjonalizmie, który jest jednym z najważniejszych elementów. Polityka firmy i kultura to procesy, które trzeba stworzyć na potrzeby indywidualne naszego przedsiębiorstwa i wdrożyć je, obserwować, praktykować i ulepszać.
Jednym z najistotniejszych schematów jest sztywny zakres obowiązków (każdy musi wiedzieć co do niego należy i co ma zrobić) połączony z otwartą głową, czyli chęcią zrobienia czegoś więcej niż tylko podstawy. Zaufanie i życzliwość to równie istotne elementy oraz poczucie, że praca i ludzie z firmy to drużyna, która wzajemnie się motywuje i dąży do konkretnego celu!