Ofensywa japońskich producentów nie tylko na rynku europejskim, ale również i polskim jest widoczna od co najmniej dekady. Co więcej, technologia, jakość i dotrzymywanie wyśrubowanych norm środowiskowych wydają się być lepsze niż u wielu europejskich marek. Z kolei rynek amerykański jest wręcz zalewany przez falę nowocześnie stylizowanych i niezawodnych samochodów z Japonii. Co ciekawe, polscy klienci w odróżnieniu od tych zza oceanu coraz częściej szukają samochodów małych i kompaktowych, którymi będą sprawnie przemieszczać się po zatłoczonych aglomeracjach. Warto tutaj zwrócić uwagę na Hondę Jazz (III) oraz Mazdę 2 (IV).
Honda Jazz
Inżynierowie z Tokio w 2013 r. zaprezentowali trzecią generację Hondy Jazz, która już na pierwszy rzut oka sprawia wrażenie auta masywnego, ale o stabilnym prowadzeniu. Jednakże sprzedaż w Europie ruszyła w połowie roku 2015, a w 2018 roku model został odświeżony. Jak przystało na mały, japoński pojazd z segmentu B, Honda oferuje karoserię o wymiarach: 4028 (4051 v.Dynamic) mm długości, 1694 mm szerokości (bez lusterek), a rozstaw osi to skromne 2530 mm. Masa własna w zależności od konfiguracji waha się między 1073 a 1136 kg. Formalna liczba miejsc w specyfikacji to 5 i tyle samo drzwi. Występuje tylko jedna wersja nadwozia – hatchback. Użytkownik otrzymuje do dyspozycji od 354 do maksymalnie 1314 litrów przestrzeni bagażowej. Z pozoru mały, ale drzemie w nim przyzwoita moc, ponieważ w Jazzie montowane są doładowane dwa silniki benzynowe:
- 1.3 i-VTEC, 102 KM,
- 1.5 i-VTEC, 130 KM (tylko v.Dynamic).
Jednostki napędowe wyposażono w 6-biegowy manual i 7-biegową skrzynię półautomatyczną w technologii DCT CVT.
Oba silniki spełniają normę EURO6, a zużycie paliwa w zależności od stylu jazdy, wersji i typu pomiaru może wynieść od 4,9 do 8,5 l benzyny na 100 km. Honda Jazz jest oferowana w 4 wersjach wyposażenia: Trend, Comfort, Elegance i Dynamic.
Mazda 2
Model zadebiutował w europejskich salonach wraz z nadejściem roku 2015, a w połowie 2019 doczekał się liftingu, który pozbawił go jednostki wysokoprężnej. Widząc samochód po raz pierwszy, można odnieść wrażenie, że jest to mały, ekonomiczny samochód do codziennej eksploatacji. Nic bardziej mylnego. Wbrew pozorom Mazda 2 jest nieznacznie większa od Hondy Jazz: długość 4060 mm, szerokość 1695 mm, rozstaw osi 2570 mm. Nadwozie oferowane jest tylko w jednej, 5-drzwiowej wersji typu hatchback, które pomieści 5 osób. Z kolei masa własna samochodu oscyluje w granicach 1001-1021 kg. Pojemność bagażnika wynosi 280/950 litrów, czyli jest on mniejszy od tego, który znajdziemy w Hondzie. Pod względem bezpieczeństwa samochód Mazdy otrzymał 4 z 5 gwiazdek w teście firmowanym przez Euro NCAP. Wynik ten jest gorszy od Jazza i może mieć negatywny wpływ na decyzje zakupowe europejskich klientów. W Maździe 2 aktualnej generacji można wybierać spośród trzech skrzyń, tj. manual 5 i 6-biegowy oraz automat z 6 przełożeniami (oferowany tylko w wersji SkyENERGY z silnikiem o mocy 90 KM). W tym przypadku Jazz posiada więcej biegów, co uznaje się za niewielką przewagę. Wachlarzyk możliwości wyboru jednostek napędowych ogranicza się do jednego benzynowca w 3 wariantach mocy:
- 1.5 SkyActive-G (75, 90, 115 KM)
Podobnie jak w Hondzie, także i dwójka spełnia normy EURO6. Z kolei zużycie paliwa wynosi między 4,9 a 7,5 litra benzyny na 100 km. Mazda 2 najnowszej generacji oferowana jest w 4 wersjach wyposażenia.
Podsumowanie
Porównując Hondę Jazz i Mazdę 2 trudno przyznać wyraźne pierwszeństwo. Oba samochody cieszą się opinią pojazdów niezawodnych i do dziś są chętnie wybierane przez kierowców, jako uniwersalne modele do codziennej eksploatacji.
źródło: autowitolin.pl – salon Honda