Czujnik przepływu powietrza w klimatyzacji i motoryzacji

Czujnik przepływu powietrza jest stosunkowo nieskomplikowanym urządzeniem, bez którego jednak ciężko wyobrazić sobie funkcjonowanie wielu podstawowych urządzeń. Występuje m.in. w silnikach spalinowych oraz systemach wentylacji, w obu przypadkach odpowiadając za kontrolę przepływu mas powietrza, chociaż z odmiennych przyczyn. Zanim uruchomimy wentylatory lub zdecydujemy się na wymianę czujnika w naszym pojeździe, warto zatem zapoznać się z podstawowymi informacjami dotyczącymi tych urządzeń.

Przepływomierz w silniku – detekcja wprowadzanego powietrza

Zadaniem czujnika przepływu powietrza w silniku jest pomiar ilości powietrza, czyli tzw. strumienia masy powietrza. Jest to, w zależności od silnika, wykorzystywane do dostosowania dawki wtrysku lub kontroli przepływu spalin. W zależności od typu silnika czujnik może być też poddawany dużym obciążeniom, a jego rozkalibrowanie będzie zawsze prowadzić do błędów w pracy sterownika silnika i wysyłania niewłaściwych komend do podzespołów. Szczególnie narażone na to zjawisko są czujniki w silnikach typu turbodiesel, gdzie duży przepływ powietrza i jego wysokie ciśnienie powoduje silniejszą eksploatację detektora. Obecnie czujnik przepływu powietrza do silnika występuje w dwóch formach – zintegrowany (z rurką) i w formie niezależnego wtyku (bez rurki). Cały system pracuje dzięki nagrzaniu foliowego rezystora do 120-180 ⁰C, czyli powyżej temperatury zasysania. Zostaje on następnie schłodzony przez zasysane powietrze i ponownie nagrzany przez pewien prąd, nazywany prądem grzania. Natężenie prądu grzania służy obliczeniu przez czujnik wartości przepływu powietrza. Awaria lub rozregulowanie czujnika objawia się zazwyczaj wydobywaniem się czarnego dymu z rury wydechowej, niedoborem mocy lub przejściem pojazdu w tryb awaryjny. Najczęstszą przyczyną problemów są nieszczelności w układzie zasysania, które powodują dostanie się wody lub zanieczyszczeń do układu i w efekcie uszkodzenie elementu czujnikowego. Do innych przyczyn należą m.in. zatkane filtry powietrza lub awaria turbosprężarki.

Czujnik przepływu powietrza – rola w systemach wentylacji

W zależności od zainstalowanego układu rur i przewodów, przepływ w wentylacji może znacznie odbiegać od średniej w różnych miejscach instalacji. Układy wentylacyjne, szczególnie w dużych obiektach, wymagają centralizacji danych odnośnie przepływu powietrza, która umożliwia kontrolę i sterowanie całym systemem. Czujniki dostępne są ze specjalnie zaprojektowanymi sondami pomiarowymi, które odpowiednio zainstalowane, umożliwiają badanie przepływu powietrza w newralgicznych miejscach. Obliczanie przepływu jest możliwe dzięki znanej stałej wentylatora, czyli tzw. wskaźnikowi k. Najdokładniejszy pomiar jest możliwy w czujnikach z pomiarem przepływu całkowitego i statycznego, które są w stanie uśrednić przepływ w całym przekroju kanału.

Wybierając czujnik przepływu powietrza do wentylacji lub wymieniając czujnik w silniku samochodu, warto mieć podstawową wiedzę dotyczącą jego budowy i specyfikacji. Dzięki temu możemy zaopatrzyć się w czujnik, który będzie charakteryzowała prawidłowa detekcja, komunikacja z naszym sprzętem, a także trwałość i odporność na warunki eksploatacji. Niewłaściwie dobrany czujnik w przypadku silnika spowoduje wydobywanie się kłębów czarnego dymu z rury wydechowej, a nawet awarię pojazdu. Natomiast w systemie wentylacji niewłaściwie dobrany detektor utrudni nam życie i uniemożliwi odpowiednie sterowanie przepływem powietrza w pomieszczeniach. Przemyślana decyzja będzie więc gwarancją skutecznej i długotrwałej pracy modułu.