Jak zaprojektować opakowania na kosmetyki?

Każdy, kto był w drogerii jeszcze dekadę temu i dziś, od razu zauważy gigantyczną różnicę. Zwiększył się wybór, wzrósł poziom opakowań i grafik, a ekskluzywne niegdyś rozwiązania jak np. druk metaliza, holograficzny czy brokat na opakowaniach dziś jest standardem w branży. O jakich wymogach i trendach trzeba pamiętać, projektując opakowania na kosmetyki?

Nietypowe rozwiązania w cenie

Powszechnie dostępny druk offsetowy zmniejszył przepaść dzielącą opakowania tanich i droższych kosmetyków. Dziś wśród konsumentów można zaobserwować wręcz przesyt perfekcyjnymi i podobnymi do siebie słoiczkami kremów czy butelkami szamponów. Dawniej każda drobna innowacja wzbudziłaby zachwyt i wyróżniła się na plus spośród wszechobecnej szarzyzny i bylejakości. Dziś projektanci muszą mocno się natrudzić, by za pomocą ogólnie dostępnych i stosowanych powszechnie technik, takich jak opakowania metalizowane czy tłoczenia, wymyślić coś naprawdę nowego. Ale opłaca się, co pokazują przykłady produktów, które zyskały popularność głównie z uwagi na nowatorskie opakowanie. Przykłady? Maseczki w płachcie, w dużych i matowych, ekskluzywnie wyglądających saszetkach lub coraz to nowe opakowania błyszczyków i pomadek.

Zwrot ku naturze

Według nowych badań IQS Polacy coraz bardziej przejmują się stanem środowiska, a 46% uważa, że producenci powinni całkowicie zrezygnować z plastikowych opakowań. Tajemnicą poliszynela jest fakt, że w branży beauty stworzenie na większą skalę w pełni recyclingowalnych pojemników na razie jest nierealne, a próby ponownego napełniania tych szklanych są drogie i uciążliwe dla każdej ze stron. Jeśli tylko jest to możliwe, producenci powinni stawiać na materiały poddające się recyklingowi, a więc opakowania tekturowe.

Popularne trendy

Według raportu NeedForBeauty 21% Polaków i 18% Polek przy zakupach kosmetyków kieruje się głównie opakowaniem. To obok zapachu najważniejszy czynnik decydujący o wyborze kosmetyków. A jakie rozwiązania są obecnie modne? Część projektantów stawia na minimalizm: proste, kartonowe opakowania i grafiki. Inni stawiają na przepych: kolorowe czy metalizowane opakowania w kwiaty i zioła. Podobnie jak w przypadku produktów higienicznych, kosmetyki najczęściej stawiają na kolory takie jak: zieleń, niebieski, biały i brązowy.

Dziś technologia nie jest najważniejsza

Dawniej widać było wyraźny podział, jeśli chodzi o półki cenowe kosmetyków. Tańsze były sprzedawane w byle jakich, źle zaprojektowanych opakowaniach. Droższe – w ciężkich, szklanych słoiczkach, w gustownych opakowaniach. Dziś trudno byłoby odróżnić produkt tańszy od markowego jedynie na podstawie opakowania. Wniosek? Projektując nawet dla mało ekskluzywnej marki, nie można sobie pozwolić na ustępstwa co do jakości, a wykorzystanie w produkcji opakowań takich technologii jak druk offsetowy czy druk metaliza jest już standardem. Jeśli chcemy się wyróżnić, powinniśmy stawiać przede wszystkim na oryginalny koncept.