Zalanie mieszkania zdarza się czasami i nic nie możemy na to poradzić, jednak na sam proces likwidacji szkody mamy zasadniczy wpływ, więc należy dołożyć wszelkich starań by przebiegł on bezproblemowo.
Co zrobić w sytuacji, gdy wracamy do domu i stwierdzamy, że na ścianach są zacieki a z sufitu sączy się woda? Albo idziemy do piwnicy i znajdujemy tam niemalże basen, lub nasze rzeczy pływają po brudnej kałuży.
Większość zalań spowodowana jest awarią instalacji wodnych w ścianie, niedbałością ludzką (niezakręcone krany), uszkodzeniem dachu lub powodzią. Bez względu na powód zalania, przede wszystkim powinniśmy się skupić na sprawdzeniu rozmiaru szkody, zabezpieczeniu mienia i skrupulatnym dopełnieniu wszelkich formalności, bo od tego zależy termin wypłaty odszkodowania jak i jego wysokość.
Zadbać o ograniczenie szkód
W przypadku budynków wielorodzinnych, powinniśmy skontaktować się z sąsiadami i administratorem budynku, żeby ograniczyć dalsze powiększanie szkody. Zakręcenie wody w konkretnym lokalu czy klatce zapobiegnie dalszemu wyciekowi i pozwoli na szybsze opanowanie przecieków.
Spisanie danych niezbędnych do zgłoszenia szkody
Następnym krokiem będzie spisanie wszelkich informacji związanych z wystąpieniem szkody – aby odszkodowanie (nasze własne lub sprawcy zalania) w pełni pokryło koszty likwidacji szkody zawsze należy ustalić (i zapisać) następujące informacje:
- Datę i godzinę wystąpienia zdarzenia (stwierdzenia zalani);
- Okoliczności powstania szkody (co było jej przyczyną, lub kto był jej sprawcą);
- Oszacować (wypisać i wycenić) straty powstałe w wyniku zalania;
- Ustalić numer polisy ubezpieczeniowej (własnej lub sprawcy zalania);
- Wszystkie dane osobowe: poszkodowanych, sprawców, świadków zdarzenia;
- Opis działania służb wezwanych do likwidacji szkody (np. w przypadku pęknięcia dużej rury).
Oszacowanie strat powinno być sporządzone bardzo dokładnie, gdyż będzie stanowiło podstawę do okazania uszkodzeń rzeczoznawcy majątkowemu z ubezpieczalni, który na podstawie oględzin miejsca zalania przygotuje własny kosztorys, stanowiący podstawę wypłaty odszkodowania.
Terminowe zgłoszenie szkody
Samo zdarzenie należy zgłosić Towarzystwu Ubezpieczeniowemu niezwłocznie – zazwyczaj jest na to określony termin 3 dni pod rygorem odmowy odszkodowania. Wyjątkiem jest jedynie udokumentowana nieobecność lokatora, który np. wyjechał na urlop i nie miał pojęcia o zaistnieniu szkody.
Zgłoszenie szkody może nastąpić w dowolnej, przewidzianej przez dane Towarzystwo formie – zazwyczaj jest to forma telefoniczna lub formularz na stronie internetowej, rzadziej wizyta w placówce ubezpieczyciela.
Po zgłoszeniu Towarzystwo Ubezpieczeniowe ma 7 dni na oszacowanie szkody – czyli przysłanie rzeczoznawcy majątkowego, który sporządzi wykaz uszkodzeń i wyceni ich koszt.
Weryfikacja kosztorysu
Dopiero po otrzymaniu kosztorysu (jeżeli zgadzamy się z jego pozycjami i suma odszkodowania) oraz przyjęciu przez Towarzystwo odpowiedzialności za szkodę, można podjąć prace remontowe. Jeżeli są zastrzeżenia do kosztorysu (brak jakiś pozycji lub niewłaściwie wyliczona kwota). W przypadku jakichkolwiek zastrzeżeń należy pisemnie głosić je do Towarzystwa Ubezpieczeniowego – może wystąpić konieczność wykonania dodatkowych oględzin przez rzeczoznawcę.
Kiedy wypłata odszkodowania
Procedura likwidacji szkody z ubezpieczenia majątkowego jest zazwyczaj dość długa. Towarzystwo ubezpieczeniowe powinno wypłacić odszkodowanie w ciągu 30 dni, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Jednakże, jeśli stwierdzi, że wymagane jest wyjaśnienie dodatkowych okoliczności, wypłata odszkodowania powinna nastąpić w ciągu 14 dni od ich ustalenia. W każdym przypadku, bezsporna kwota odszkodowania ulega wypłacie w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia szkody.
Źródło: Nord Help – Osuszanie budynków