Jak usprawnić pracę przedstawicieli handlowych?

Skuteczność przedstawicieli handlowych jest często czynnikiem decydującym o tym, czy firma przynosi zyski, czy nie. Bez odpowiedniego działania osób, które odpowiadają za finalizację sprzedaży, nawet najlepszy produkt lub usługa nie będzie w stanie utrzymać się zbyt długo na rynku. Zapewnienie i dostosowanie pracownikom odpowiednich warunków pracy, które pozwolą im na sprawne nabywanie nowych klientów, nie jest łatwym zadaniem. Przede wszystkim powinniśmy jednak zacząć, od zlokalizowania tych obszarów, które wymagają usprawnienia.

Zapewnienie stałego dostępu do bazy danych

Praca przedstawicieli handlowych niemal zawsze realizowana jest w terenie. Oznacza to m.in. konieczność szybkiego przepływu danych na temat dostępności poszczególnych produktów. Dostęp do systemu, w którym znajdują się wszystkie informacje o stanie magazynowym (o ile nie sprzedajemy usługi), to warunek niemal konieczny dla efektywnej pracy przedstawicieli handlowych. Dzięki takiemu rozwiązaniu sprzedawca wie jaką ilość, rodzaj oraz cenę może zaproponować klientowi. Rozwiązaniem mogą być zintegrowane programy, które łączą ze sobą katalog produktów wraz z informacjami pozyskiwanymi w magazynach. Dodatkową zaletą takich systemów jest także brak konieczności drukowania ofert dla klienta. Zamiast tego, wystarczy zaprezentować mu spersonalizowaną ofertę z poziomu mobilnego urządzenia.

Rozliczenia z klientami

Obserwowanie jak wzrasta liczba sprzedaży jest zdecydowanie najprzyjemniejszą częścią współpracy zarówno dla pracodawcy, jak i przedstawiciela. Niestety, każda dokonana transakcja wiąże się z koniecznością prawnej dokumentacji oraz rozliczeń podatkowych. Nie każda firma może sobie pozwolić na zaopatrzenie każdego z wyruszających w teren przedstawicieli handlowych w terminal z kodem kreskowym. Na szczęście, dzięki postępowi technologii, praca przedstawicieli handlowych może zostać znacząco przyśpieszona przez udostępnienie im zintegrowanego systemu sprzedażowego mobile, w którym, poza możliwością bezpośredniego rozliczenia, zawsze pojawia się najnowsza zaktualizowana wersja katalogów.

Podatek od zarobków przedstawiciela handlowego

Polskie prawo skonstruowane jest w taki sposób, że pozwala przedsiębiorcom na odliczenie kosztów uzyskania przychodu. Wiedza na temat tego, co możemy uznać za podlegające odliczeniu, pomoże oszczędzać firmowe środki. Przedstawiciele handlowi pracują z dala od biura, a ich wyjazdy często wiążą się z kilku czy nawet kilkunastodniowymi wyjazdami i nocowaniem w hotelach. Poza tym konieczne są również wydatki na posiłki, benzynę oraz całe wyposażenie w postaci telefonu firmowego, tabletu oraz oprogramowania. Warto więc zapoznać się z dokładnymi rozporządzeniami w prawie i wykorzystać zebrane informacje na swoją korzyść.

Jasne oczekiwania i planowanie

Wyznaczanie osiąganych i zdefiniowanych celów to jeden z najważniejszych elementów prowadzenia każdej firmy. Nie inaczej jest w przypadku współpracy z przedstawicielami handlowymi. Szefostwo firmy powinno jasno określać swoje oczekiwania w odniesieniu do sprzedaży, obszaru działania, list klientów (przynajmniej na początku) i innych. Ważną kwestią jest też zarządzanie czasem, który w pracy przedstawiciela handlowego jest szczególnie istotny i bezpośrednio przekłada się na sprzedaż. Pomocą w takim zarządzaniu mogą okazać się zebrania i rozmowy z przedstawicielami oraz proaktywne podejście właścicieli.

WEBFLEET – najlepszy sposób na usprawnienie pracy handlowców

Jeżeli firma zatrudnia kilku lub kilkunastu przedstawicieli handlowych, to zarządzanie ich pracą oraz planem spotkań bez zewnętrznej pomocy może być niewykonalne. Rozwiązaniem jest oprogramowanie usprawniające zarządzanie flotą samochodów – WEBFLEET. Szeroka gama funkcji ułatwi planowanie tras sprzedawców w taki sposób, aby mogli się oni spotkać z jak największą liczbą klientów. WEBFLEET daje również dostęp do kontroli natężenia ruchu, co pozwala uniknąć strat cennych minut spędzonych w ulicznych korkach. Innym ciekawym zastosowaniem nowoczesnego oprogramowania we współpracy z przedstawicielami handlowymi jest możliwość stałego raportowania. Pracownik może na bieżąco przesyłać istotne informacje do szefostwa. WEBFLEET monitoruje również czas pracy, co znacznie ułatwia rozliczenia z przedstawicielami handlowymi i pokazuje zakres wykonanej przez nich pracy.

Inspirowane: Obsługa tachografu cyfrowego